UncategorizedVakantie en Reizen

Test voor vakantie

ANWB

Bij ANWB Flashback blikken we terug op auto’s waarmee we al hebben gereden. Omdat de modellen al wat ouder zijn… kunnen we je meteen iets vertellen over hun positie op de tweedehandsmarkt. In deze video vier stationwagons voor jonge gezinnen: De Opel Astra Sports Tourer, de Peugeot 308 SW… de SEAT Leon ST en de Toyota Auris Touring Sports. De Astra is een instituut in Nederland, en met name de stationwagenversie. Dit is alweer de vijfde modelgeneratie. Normaal verloopt de marktintroductie van C-segmenten geruisloos… maar in 2016 was er een en ander om de styling te doen.

Astra Sports Tourer

Die deed sommige autojournalisten sterk denken aan een begrafeniswagen. Dit type Astra Sports Tourer, zoals hij voluit heet, is nog altijd te koop… en kost dan minimaal 26.599 euro. Tweedehands is hij een stuk voordeliger. Reken op minimaal 10 mille voor een benzineversie. Diesels zijn tot wel 2000 euro goedkoper. Dat de Astra zo’n publiekslieveling is, zal niet aan de bagageruimte liggen. 540 liter is heel toereikend in deze categorie… maar er bestaan grotere stationwagons. Dat geldt niet voor de achterbank, want daar is de Opel riant. Handig. Opel bood de mogelijkheid… om de achterklep elektronisch te openen met een voetbeweging. Ideaal als je met het onderstel van je kinderwagen in je handen staat. Het zou dus fijn zijn als je een tweedehandsje vindt met die optie. Deze generatie ST was leverbaar met drie benzine- en drie dieselmotoren. Het beschikbare vermogen liep uiteen van 105 tot 200 pk. De Opel wordt volgens de Wegenwacht nog weleens geplaagd… door elektronische storingen. Ook dringt er vrij eenvoudig vocht door in de accubak achter in de stationwagen. Een probleem voorbehouden aan de 1 l instapmotor is… Een losse stekker van de brandstofpomp. De krachtbron loopt daardoor slecht. Met een praktijkscore van 1 op 18,8 is de motorisering wel aangenaam zuinig. De Peugeot 308 verscheen in 2014 op de markt… en won toen meteen de prestigieuze titel van auto van het jaar. De importeur kon de eerste jaren z’n geluk niet op… want de dieselversie kwam in aanmerking voor fiscaal voordeel. En dat is ook de reden dat wanneer je nu een tweedehandsexemplaar zoekt… je eerst door vele pagina’s met zelf ont branders moet scrollen. Een diesel koop je vanaf 6000 euro. Een benzine uitvoering kost minimaal 9 mille. Maar dat is toch heel wat anders dan de bijna 26.000 euro… die je vandaag voor de 308 betaalt. Het model wordt nog altijd nieuw verkocht. De kofferbak van de 308 SW is standaard maar liefst 610 l groot.

inhoud

De rugleuning van de achterbank klap je neer vanuit de bagageruimte. In de kofferbak zit daar een knopje voor. Gelukkig is deze video bedoeld voor jonge gezinnen… want op de achterbank kun je alleen kinderen kwijt. Voor volwassenen houden been- en hoofdruimte niet over. De 308 SW was leverbaar met benzine– en 3 dieselmotoren. Het beschikbare vermogen liep uiteen van 110 tot 225 pk. Favoriet van de Wegenwacht is de 1,2 l driecilinderbenzinemotor. Bij goed onderhoud is de krachtbron uitermate betrouwbaar. En het praktijkverbruik is met een gemiddelde van 1 op 17 erg netjes. Blijf als je kan uit de buurt bij de 1,6 l e-THP-motor. Die heeft een elektronisch aangestuurde waterpomp. Als die aansturing ermee stopt, kan je complete motor in de soep draaien. De SEAT Leon ST is net vernieuwd. In deze video kijken we naar het uitgaande model. Onderhuids een Volkswagen Golf. Nieuw kostte die stationwagen net geen 22 mille. Tweedehands bedraagt de vanafprijs 9000 euro voor een diesel. Je betaalt minimaal 11 mille voor een benzinevariant. Smaken verschillen, maar ik vond de Leon altijd mooier dan de VW Golf. Het interieur is ietwat plastic, maar hij heeft een haast klassieke schoonheid… waarmee je nog altijd geen modderfiguur slaat. Hetzelfde geldt voor een bagageruimte met een inhoud van 587 liter. Achterin hebben volwassenen meer been-dan hoofdruimte. Maar zelfs als je zoals ik 1,93 m bent… kun je gerust voor ’n glazen dak kiezen, want ik pas nog steeds achterin. De Leon vertoont onderhuids grote overeenkomsten… met andere merken uit de VW-stal. Denk daarbij niet alleen aan de Golf maar ook aan de Skoda Octavia. Volgens de Wegenwacht komen de kwalen van die auto’s ook overeen. Kies je voor een exemplaar met een 1.2 of 1.4 l TSI-benzinemotor… dan is goed peilen van essentieel belang. De onderhoudsinterval van deze krachtbronnen is lang… en ze lusten wel een litertje hier en daar. Door tussentijds te peilen kun je voorkomen dat je je motor beschadigt. Wat ook voorkomt bij deze krachtbron is dat hij op drie cilinders gaat lopen… omdat er een bougiekabel doorslaat. Voor 10.000 euro koop je een tweedehands Auris Touring Sports…

Wat voor type?

Een stationwagen die gemoedsrust biedt. Het is een Toyota en dan weet je twee dingen: Je hoeft niet vaak naar de garage en het verbruik valt mee. Wij reden in 2015 met het bijgepunte model… en die auto moest toen 25.695 euro kosten, althans de hybridevariant. Maar kun jij je nog ’n Toyota voorstellen zonder elektrische hulpmotor? De Auris biedt handigheidjes waar je als jonge ouder vrolijk van wordt: Een in hoogte verstelbare bagagebodem. En wat dacht je van dit stroompunt voor een spelcomputer. De kofferbak van de Toyota is bovendien minimaal 600 l groot. Achterin valt de ruimte tegen… maar dat compenseert hij met een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. Daarvoor rekende de importeur een schappelijke meerprijs. Dus de kans is groot dat jouw occasion hier ook mee is uitgerust. Met een praktijkverbruik van 1 op 18,5 is de Toyota niet de zuinigste van de vier. Dat is de Opel, maar die kan niet volledig elektrisch rijden… iets wat de Auris wel kan, zij het op korte afstanden op beperkte snelheid. Het is bijna niet voor te stellen maar in ’15 werden er… ook nog andere varianten van de Toyota verkocht: Twee diesels en een benzinemotor. Het beschikbare vermogen liep uiteen van 90 tot 136 pk. De enige opmerking van de Wegenwacht betreft de hybridevariant. De stekker van het batterijpakket kan losschieten. Rij de tank nooit helemaal leeg. Een wandeling met een jerrycan volstaat niet. Je hebt echt de Wegenwacht nodig om de Toyota weer aan de gang te krijgen. Als je kinderen hebt, kijk je anders naar auto’s. Het worden gebruiksproducten waarvan je geen kopzorgen wilt hebben. Daarom valt de SEAT af. Hij is te onderhoudsgevoelig. En hij is van dit viertal de stevigste drinker.

Beste pakket

De Peugeot heeft weinig binnenruimte maar een grote kofferbak. Bij de Opel is het precies andersom, maar die Astra is wel lekker zuinig. Onder de streep biedt de Toyota het beste totaalpakket. Hij is zuinig en heeft de nodige kofferruimte. En hij biedt een rijke veiligheidsuitrusting. Vond je dit een nuttige video, abonneer je dan op ons kanaal… en deel een duimpje uit.

Meer van dit soort blogs? Bezoek onze website voor nog meer artikelen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to top button
ajax-loader